Where are you, Antoine?
It goes far beyond a photographic project or a photo story. By developing the visual narration through the series of part-documentary, part-speculative images (as the artist qualifies them himself), Edgar Martins tells a very personal story of what is or can be a friendship, what is or can be a war, what is losing a dear friend in the war and how a power of image goes with grieving.
Yes, Anton’s hand is made of guilt, no muscle or bone. He has two clinically depressed fingers and an angry thumb. It is the story of Antoine Hammerl, a photojournalist and a friend of the artist, who travelled to Libya in 2011 to cover the conflict between pro-regime and anti-Gaddafi forces. On April 5th, he was forcefully abducted and killed by government militia. Frustrated by the lack of progress in the investigation to find his mortal remains, in 2022 Edgar Martins left for Libya in search of traces of Antoine.
The artist commences his search for a lost friend in a delicate absence of any traces, evidence, witness and testimony… in lonely landscapes of Northern Africa, Edgar Martin blurs the frontiers between reality and imagination and relays on the power of the image to deal with a loose.
Where are you, Antoine? Edgar is looking for you…
— Nestan Nijaradze | Juror, Hariban Award 2023
Bio
Born in Portugal but grew up in China. In 1996 he moved to the UK, where he completed an MA in Photography & Fine Art at the Royal College of Art, London. His work is represented in several public and private collections. He has exhibited internationally at institutions such as: the V&A (UK), Saatchi Gallery (UK), The New Art Gallery Walsall (UK), Open Eye Gallery (UK), PS1 MoMA (USA), MOPA (USA), MAST (Italy), Modern Art Centre (Portugal), MAAT (Portugal), CIAJG (Portugal), amongst many others. Martins has won several international awards, such as the Thames & Hudson & RCA Society Book Art Prize 2002, the Jerwood Photography Award 2003, the BES Photo 2008, the New York Photography Award 2008, the IPA 2010, the Hangar Centre European Photography Award 2022, as well as two Sony World Photography Awards. He is the Sony World Photographer of the Year 2023. He represented Macau (China) at the 54th Venice Biennale.
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審査員特別賞 – エドガー・マーティンス
アントワーヌ、どこにいる?
この作品は、写真プロジェクトやフォト・ストーリーの域をはるかに超えている。作品群のドキュメンタリー的側面と、スペキュラティブ・イメージ(作家自身がそう名付けている; 推測的なイメージ)をとおしてビジュアルナレーションを展開し、エドガー・マーティンスは、友情とは何か、戦争とは何か、戦争で大切な友人を失うとはどういうことか、そして、イメージの持つ力が悲しみにどのように寄り添うかという、非常に個人的な物語を語っている。
そう、アントンの手は筋肉も骨もなく、罪の意識でできている。彼の手には、押し潰された2本の指と、怒りに満ちた親指がある。これは作家の友人であり、2011年に親政権派と反カダフィ派の対立を取材するためにリビアを訪れた、フォトジャーナリストのアントワーヌ・ハマールの物語である。4月5日、彼は政府軍の民兵に拉致され、殺害された。アントワーヌの遺体捜索が進展しないことに苛立ちを募らせたエドガー・マーティンスは、2022年、アントワーヌの痕跡を求めてリビアに向かった。
痕跡も証拠も、目撃者も証言も何一つない脆い不在の中で、作家は失われた友人を探し始める…北アフリカの孤独な景色の中で、エドガー・マーティンスは現実と想像の境界を曖昧にし、イメージの力を借りて不道徳を解決しようとする。
どこにいるのだ、アントワーヌ? エドガーはあなたを探しています…
— ネスタン・ニジャラッツェ | HARIBAN AWARD 2023 審査員
【略歴】
ポルトガル生まれ、中国育ち。1996年に渡英し、ロンドンのロイヤル・カレッジ・オブ・アートで写真とファイン・アートで修士取得。彼の作品は複数のパブリック・コレクションやプライベート・コレクションに収蔵されている。これまでに、V&A(英国)、サーチ・ギャラリー(英国)、ニュー・アート・ギャラリー・ウォルソール(英国)、オープン・アイ・ギャラリー(英国)、PS1 MoMA(米国)、MOPA(米国)、MAST(イタリア)、モダン・アート・センター(ポルトガル)、MAAT(ポルトガル)、CIAJG(ポルトガル)などで国際展を開催。テムズ&ハドソン&RCA協会ブックアート賞(2002年)、ジャーウッド写真賞(2003年)、BESフォト賞(2008年)、ニューヨーク写真賞(2008年)、IPA賞(2010年)、ハンガーセンター・ヨーロッパ写真賞(2022年)、ソニー・ワールド・フォトグラフィー等、数々の国際的な賞を受賞。2023年ソニー・ワールド・フォトグラファー・オブ・ザ・イヤー受賞。第54回ヴェネチア・ビエンナーレにマカオ(中国)代表として参加。
From the series Anton’s hand is made from guilt. No muscle or bone. He has 2 depressed fingers and an angry thumb.
Hariban Award 2023