Dylan Hausthor’s work has captivated me from the moment I encountered it, beginning with Sleep Cree. There is a unique language in their imagery, one that draws from mystery, folklore, and the surreal, twisting reality in a way that invites you to question what you see. Their ability to blur the line between fact and fiction is remarkable, creating a narrative space that feels both familiar and strange, where the boundaries between truth and myth become fluid.
This new body of work continues in that same vein, and it does not disappoint. I’ve been eagerly awaiting its release, and it’s clear from the start that Hausthor’s skill for bending narratives is as strong as ever. Each image invites a deeper engagement, pulling you into its layers of meaning and pushing you to question what is real and imagined.
What I find most remarkable is a tension between what you see and what you sense, as if the story isn’t confined to the image but continues to unfold long after you’ve looked away. I can’t wait to see how their work evolves from here.
— Clint Woodside | Juror, Hariban Award 2024
Bio
Dylan Hausthor received their BFA from Maine College of Art, MFA from Yale University and was a participant at the Skowhegan School of Sculpture and Painting in 2024. They are the 2019 recipient of a Nancy Graves fellowship for visual artists, runner-up for the Aperture Portfolio Prize, nominated for Prix Pictet 2021, a W. Eugene Smith Grant finalist, a 2022 Light Work resident, the winner of Burn Magazine’s Emerging Photographer’s Fund, and a 2024 Guggenheim Fellow. Their work has been shown nationally and internationally, and they have three books in the permanent collection at MoMA. They currently work as a mushroom forager and professor.
◆◆◆
審査員特別賞 – ディラン・ハウストー
ディラン・ハウストーの過去作『Sleep Creek』に出会って以降、彼の作品は私を虜にしてきた。それらのイメージは、ミステリーや民間伝承、超現実的なものから引き出された独自の写真言語を持ち、見るものに疑問を抱かせるように現実を捻じ曲げる力がある。事実とフィクションの境目を曖昧にする能力は驚くべきもので、真実と神話の境界線を滲ませ、親しみやすくも奇妙に感じられる物語空間を作り出せるのだ。この新しい作品群もその流れを汲んでおり、期待を裏切らない。私はそのリリースを心待ちにしていたが、ハウストーの物語を巧に操る技術が相変わらず優れていることは、当初より明らかだ。それぞれのイメージはより深い関心を誘い、幾重にも重なる意味の層に引き込み、何が現実で何が想像なのかを問うように迫ってくる。私が最も注目するのは目に見えるものと感じられるものとの間の緊張感である。まるで物語がイメージの中に閉じこもらず、目を離した後もずっと展開し続けるかのようだ。これから彼らの作品がどう進化していくのか楽しみである。
— クリント・ウッドサイド | HARIBAN AWARD 2024 審査員
【略歴】
メイン・カレッジ・オブ・アート(Maine College of Art)で学士号、イエール大学(Yale University)で修士号を取得し、2024年に選抜制プログラムであるスコーヒガン絵画彫刻学校(Skowhegan School of Sculpture and Painting)に参加。2019年にビジュアルアーティストのためのNancy Graves fellowshipを受賞、Aperture Portfolio Prizeの準優勝、Prix Pictet 2021にノミネート、W. Eugene Smith Grantのファイナリストに選出された。2022年のLight Workのレジデントであり、Burn MagazineのEmerging Photographer’s Fundを受賞、2024年にはGuggenheim Fellowを受賞。国内外での展示多数。これまでに出版された3冊の写真集がニューヨーク現代美術館(The Museum of Modern Art)のパーマネントコレクションに収蔵されている。キノコ採集家兼教授としても活動中。
Turn the light! Burn! Burn! Burn!
Hariban Award 2024